Bouw Singelgrachtgarage op de tocht.

26-09-2014 00:00
Het Parool dd. 26 september meldt het volgende:
 
Bouw Singelgrachtgarage op de tocht. Enorme gaten in begroting voor garage.
 
De komst van een nieuwe parkeergarage aan de Singelgracht is erg onzeker geworden, hoewel de besluitvorming al lang is afgerond en de aanbesteding dit jaar zou beginnen.

De stadsdelen Centrum en West moeten samen 60 miljoen euro opbrengen voor een garage met 800 parkeerplaatsen. Het idee was deze te financieren door forse verhogingen van de tarieven voor parkeervergunningen. In West betreft het zelfs een verhoging van 75 procent.

Dat is echter in strijd met de afspraken die dit voorjaar zijn gemaakt door de partijen die sinds die tijd in het stadhuis het college vormen: D66, VVD en SP. Zij hebben bepaald dat de parkeertarieven maximaal 25 procent mogen stijgen. Daardoor ontstaan enorme gaten in de begroting voor de garage.

De stadsdelen hoopten dat het stadsbestuur een oplossing zou bieden in de begroting voor volgend jaar. Vorige week bleek bij de presentatie daarvan dat dit niet het geval is. Voor afgelopen dinsdag geplande vergaderingen van de bestuurscommissies in Centrum en West werden daarom op het laatste moment afgelast. Ook een informatiesessie voor gemeenteraadsleden werd gisteravond geschrapt.

Consequenties
Bestuurders uit beide stadsdelen praten de komende weken met verkeerswethouder Pieter Litjens (VVD) over de consequenties van het coalitieakkoord voor de garage. De verwachting is dat er in de loop van volgende maand meer duidelijkheid komt.

Als de aanbesteding van de bouw niet nog dit jaar van start gaat, kan het stadsbestuur in de Stopera de regie van het project uit handen van West en Centrum nemen. Vanaf 1 januari is het stadhuis namelijk verantwoordelijk voor alle grotere gemeentelijke parkeergarages in de stad.

De komst van de Singelgrachtgarage is altijd omstreden geweest. In 2010 hield stadsdeel Westerpark een referendum, waarbij voor- en tegenstanders van de garage elkaar bijna in evenwicht hielden: 49,5 procent voor en 47,9 procent tegen.

(Door: Bas Soetenhorst)