Kan Amsterdam een bouwstop en/of forse boetes voorkomen?

11-11-2013 00:00

Kan Amsterdam een bouwstop en/of forse boetes voorkomen?

Amsterdam en een aantal andere steden hadden al in 2010 aan de EU luchtkwaliteits regels moeten voldoen maar kreeg  toen uitstel.

 

De luchtkwaliteit mag dan sindsdien wel verbeterd zijn, maar er zijn nog steeds een fors aantal vuile plekken in de stad die gevaarlijk dicht in de buurt van de kritische grens liggen. Maar toch parkeergarages bouwen die nog meer verkeer de binnenstad intrekken en dus nog meer luchtverontreiniging?

 

Een van die vuilste plekken is de J. van Galenstraat; een van de belangrijkste toevoerstraten naar de Singelgracht garage.

 

Als Amsterdam 't in 2015 nog niet voor elkaar heeft, dwing Brussel een bouwstop af.

 

Een bouwstop in 2015? Mmmm...

Dat is het jaar waarin de gemeente van plan is te beginnen met de bouw van de Singelgracht garage. Een bouwstop die blijft totdat de lucht schoon genoeg is. Zonder aanvullende maatregelen die wethouder Wiebes vandaag heeft aangekondigd zal dat volgens berekeningen pas ergens tussen 2018 en 2021 het geval zijn.

 

En wat zijn dan die aanvullende maatregels?

• Schonere stadsbussen. Maar wethouder Wiebes heeft geen interesse in elektrische bussen (die wel elders al rondrijden).

• Uitbreiden van regelingen voor elektrische taxi's en elektrische auto's. 

Ok. Voor die €60 miljoen die nu in de Singelgracht dreigt te verdwijnen, kan de gemeente  3500 Car2Go's aanschaffen. En als we ook de geraamde kosten van de andere geplande garages (onder de Boerenwetering en Vijzelstraat) er bij betrekken (totale investering rond de €130 miljoen!) dan kan de gemeente bijna 9000 van die milieu-vriendelijke Car2Go's aanschaffen. Of een forse subsidie geven om de aankoop daarvan te stimuleren. Auto-delen van elektrische auto's is de toekomst. Niet genoeg oplaad palen? Dat is over niet al te lange tijd geen probleem meer. Toyota kondigde onlangs aan met een Prius te komen met draadloze oplading.

 

Er is groot verzet tegen nog meer parkeergarages in de binnenstad. Hebben Amsterdammers Brussel echt nodig om  deze plannen in de ijskast te laten verdwijnen? Nee toch?

 

Wethouder Wiebes: een betere oplossing om zo'n bouwstop te voorkomen is zeker niet nog meer parkeergarages in de binnenstad maar P+R faciliteiten langs de A10 verbonden met snel openbaar vervoer (waaronder die 9000 Car2Go's!) naar de binnenstad.