Verkeersintensiteiten
15-09-2009 00:00Voor de Marnixgarage is een aantal ontsluitingsvarianten ontwikkeld waarbij de ontsluiting of op de Nassaukade of op het Frederik Hendrikplantsoen plaats vindt. In deze notitie zijn de intensiteiten ten behoeve van lucht- en geluidberekeningen opgenomen.
1. UITGANGSPUNTEN
-
- verkeersmodel DIVV, avondspits 2015, aangeleverd op 17 september 2008;
-
- basisintensiteiten geluid+lucht 2018 DIVV, aangeleverd op 7 november 2008;
-
- rekenmodel parkeergarage gebaseerd op model DIVV-Parkeergebouwen en geoptimaliseerd door
Witteveen+Bos, versie 5 d.d. 19 december 2008;
-
- parkeergarage met 800 parkeerplaatsen, 70 % bestemd voor belanghebbenden, 30 % bestemd
voor bezoekers en binnen de groep belanghebbenden 66,7 % bewoners en 33,3 % werknemers.
Voor het aan- en afrijden van verkeer is nog geen verdeling vastgesteld voor wat betreft de hoeveelheid verkeer dat in noord of zuidrichting aan/afrijd. Dit zal in een later stadium alsnog moeten gebeuren.
2. ONTSLUITING OP DE NASSAUKADE 2.1. Autonome situatie 2018
De basis voor 2018 is in tabel 2.1 en 2.2 opgenomen.
tabel 2.1. Autonome situatie Nassaukade 2018 voor geluidberekeningen
MO = Motoren
LV = Lichte voertuigen
MV = Middelzware voertuigen ZV= Zware voertuigen
Witteveen+Bos
ASD1168-1 notitie intensiteiten ten behoeve van lucht en geluidberekeningen 800 plaatsen definitief d.d. 15 september 2009
2
weekgemiddelde |
weekgemiddelde |
weekgemiddelde |
|||||||||||||||
Gemiddeld daguur t.b.v. geluidberekeningen: |
Gemiddeld avonduur t.b.v. geluidberekeningen: |
Gemiddeld nachtuur t.b.v. geluidberekeningen: |
|||||||||||||||
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
6 |
475 |
15 |
7 |
6 |
0 |
3 |
313 |
1 |
0 |
3 |
0 |
1 |
115 |
3 |
1 |
3 |
0 |
tabel 2.2. Autonome situatie Nassaukade 2018 voor luchtkwaliteitsberekeningen
gemiddelde weekdag incl.bus |
||||||||
Etmaal gemiddelden t.b.v. de berekening luchtkwaliteit: |
||||||||
MVT |
VRV |
% VRV |
MV |
% MV |
ZV |
% ZV |
bus |
% Bus |
8400 |
415 |
4,9% |
210 |
2,5% |
95 |
1,2% |
110 |
1,3% |
MVT = Motorvoertuigen
VRV = Vrachtverkeer (optelling van middelzwaar, zwaar vrachtverkeer en bus) MV= Middelzwaar vrachtverkeer
ZV= Zwaar vrachtverkeer
2.2. Autonome situatie 2018 + parkeergarage
In de tabellen 2.3 en 2.4 zijn de stijging als gevolg van het toevoegen van de parkeergarage opgenomen.
tabel 2.3. Toevoeging parkeergarage weekuurintensiteitein ten behoeve van geluidberekeningen in mvt
gemiddelde weekuurintensiteit in mvt ingaand daguur 34 uitgaand daguur 33
ingaand avonduur 27 uitgaand avonduur 29
ingaand nachtuur 6 uitgaand nachtuur 13
tabel 2.4. Toevoeging parkeergarage etmaalintensiteiten tbv luchtkwaliteitsberekeningen in mvt
In de tabellen 2.5 en 2.6 zijn de intensiteiten van de autonome siuatie 2018 met daarop opgeteld de intensiteiten van de parkeergarage weergegeven.
tabel 2.5. Autonome situatie Nassaukade 2018 + parkeergarage voor geluidberekeningen in mvt
gemiddelde etmaalintensiteit |
|
ingaand |
561 |
uitgaand |
605 |
beide richtingen |
1.166
|
weekgemiddelde |
weekgemiddelde |
weekgemiddelde |
|||||||||||||||
Gemiddeld daguur t.b.v. geluidberekeningen: |
Gemiddeld avonduur t.b.v. geluidberekeningen: |
Gemiddeld nachtuur t.b.v. geluidberekeningen: |
|||||||||||||||
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
6 |
542 |
15 |
7 |
6 |
0 |
3 |
369 |
1 |
0 |
3 |
0 |
1 |
134 |
3 |
1 |
3 |
0 |
MO = Motoren
LV = Lichte voertuigen
MV = Middelzware voertuigen ZV= Zware voertuigen
Witteveen+Bos
ASD1168-1 notitie intensiteiten ten behoeve van lucht en geluidberekeningen 800 plaatsen definitief d.d. 15 september 2009
3
tabel 2.6. Autonome situatie Nassaukade 2018 + parkeergarage voor luchtkwaliteitsberekeningen in mvt
MVT = Motorvoertuigen
VRV = Vrachtverkeer (optelling van middelzwaar, zwaar vrachtverkeer en bus) MV= Middelzwaar vrachtverkeer
ZV= Zwaar vrachtverkeer
3. ONTSLUITING OP HET FREDERIK HENDRIKPLANTSOEN
De gehanteerde modelcijfers voorzien niet in weekgemiddelden en etmaalgemiddelden van het Frede- rik Hendrikplantsoen. Wel zijn de avondspitsintensiteiten van het kruispunt Nassaukade - Frederik Hendrikplantsoen bekend. Hiermee is de verhouding tussen de hoeveelheid verkeer op de Nassaukade en het Frederik Hendrik plantsoen bekend. De weekdaggemiddelden en de etmaalintensiteiten op het Frederik Hendrikplantsoen zijn herleid door deze verhouding te projecteren op de weekdaggemiddelden en etmaalintensiteiten van de Nassaukade. De hoeveelheid openbaar vervoer op het Frederik Hendrik- plantsoen is afgeleid van de huidige dienstregeling van het GVB.
3.1. Autonome situatie Frederik Hendrikplantsoen 2018
De basis voor 2018 is in tabel 3.1 en 3.2 opgenomen.
tabel 3.1. Autonome situatie Frederik Hendrikplantsoen 2018 voor geluidberekeningen
MO = Motoren
LV = Lichte voertuigen
MV = Middelzware voertuigen ZV= Zware voertuigen
tabel 3.2. Autonome situatie Frederik Hendrikplantsoen 2018 voor luchtkwaliteitsberekeningen
MVT = Motorvoertuigen
VRV = Vrachtverkeer (optelling van middelzwaar, zwaar vrachtverkeer en bus) MV= Middelzwaar vrachtverkeer
ZV= Zwaar vrachtverkeer
3.2. Autonome situatie 2018 + parkeergarage
In de tabellen 3.3 en 3.4 zijn de stijging als gevolg van het toevoegen van de parkeergarage opgenomen.
gemiddelde weekdag incl.bus |
||||||||
Etmaal gemiddelden t.b.v. de berekening luchtkwaliteit: |
||||||||
MVT |
VRV |
% VRV |
MV |
% MV |
ZV |
% ZV |
bus |
% Bus |
9566 |
415 |
4,3% |
210 |
2,2% |
95 |
1,0% |
110 |
1,1% |
weekgemiddelde |
weekgemiddelde |
weekgemiddelde |
|||||||||||||||
Gemiddeld daguur t.b.v. geluidberekeningen: |
Gemiddeld avonduur t.b.v. geluidberekeningen: |
Gemiddeld nachtuur t.b.v. geluidberekeningen: |
|||||||||||||||
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
4 |
333 |
10 |
5 |
8 |
6 |
2 |
220 |
1 |
0 |
8 |
4 |
1 |
81 |
2 |
1 |
2 |
2 |
gemiddelde weekdag incl.bus |
||||||||
Etmaal gemiddelden t.b.v. de berekening luchtkwaliteit: |
||||||||
MVT |
VRV |
% VRV |
MV |
% MV |
ZV |
% ZV |
bus |
% Bus |
5888 |
291 |
4,9% |
147 |
2,5% |
67 |
1,1% |
145 |
2,5% |
Witteveen+Bos
ASD1168-1 notitie intensiteiten ten behoeve van lucht en geluidberekeningen 800 plaatsen definitief d.d. 15 september 2009
4
tabel 3.3. Toevoeging parkeergarage weekuurintensiteitein tbv geluidberekeningen in mvt
gemiddelde weekuurinten- siteit in mvt |
|
ingaand daguur |
34 |
uitgaand daguur |
33
|
ingaand avonduur |
27 |
uitgaand avonduur |
29 |
ingaand nachtuur |
6 |
uitgaand nachtuur |
13 |
tabel 3.4. Toevoeging parkeergarage etmaalintensiteiten tbv luchtkwaliteitsberekeningen in mvt
In de tabellen 3.5 en 3.6 zijn de intensiteiten van de autonome siuatie 2018 met daarop opgeteld de intensiteiten van de parkeergarage weergegeven.
tabel 3.5. Autonome situatie Frederik Hendrikplantsoen 2018 + parkeergarage voor geluidbere- keningen in mvt
MO = Motoren
LV = Lichte voertuigen
MV = Middelzware voertuigen ZV= Zware voertuigen
tabel 3.6. Autonome situatie Frederik Hendrikplantsoen 2018 + parkeergarage voor luchtkwaliteits berekeningen in mvt
gemiddelde etmaalintensiteit |
|
ingaand |
561 |
uitgaand |
605
|
beide richtingen |
1.166 |
weekgemiddelde |
weekgemiddelde |
weekgemiddelde |
|||||||||||||||
Gemiddeld daguur t.b.v. geluidberekeningen: |
Gemiddeld avonduur t.b.v. geluidberekeningen: |
Gemiddeld nachtuur t.b.v. geluidberekeningen: |
|||||||||||||||
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
MO |
LV |
MV |
ZV |
bus |
tram |
4 |
400 |
10 |
5 |
8 |
6 |
2 |
276 |
1 |
0 |
8 |
4 |
1 |
100 |
2 |
1 |
2 |
2 |
gemiddelde weekdag incl.bus |
||||||||
Etmaal gemiddelden t.b.v. de berekening luchtkwaliteit: |
||||||||
MVT |
VRV |
% VRV |
MV |
% MV |
ZV |
% ZV |
bus |
% Bus |
7054 |
291 |
4,1% |
147 |
2,1% |
67 |
0,9% |
145 |
2,1% |
MVT = Motorvoertuigen
VRV = Vrachtverkeer (optelling van middelzwaar, zwaar vrachtverkeer en bus) MV= Middelzwaar vrachtverkeer
ZV= Zwaar vrachtverkeer
Witteveen+Bos
ASD1168-1 notitie intensiteiten ten behoeve van lucht en geluidberekeningen 800 plaatsen definitief d.d. 15 september 2009
5